Autósportos vonalon az egyik legnagyobb magyar e-sport eredményt érte el a M1RA versenyzője, Báldi Gergő, aki az FIA WTCR online bajnoka lett 2019-ben. Világmárkák által támogatott csapatok versenyzői végeztek mögötte: a Euronics vagy a Logitech pilótái mellett a Forma–1-es Williams-istálló és Fernando Alonso saját szimulátorcsapatának képviselői is Báldi hátát nézték az év végi tabellán. Interjú a bajnokkal.
Vasárnap este a WTCR Esports online bajnoka lettél, másnap viszont már két zh-t írtál az egyetemen. Hogy sikerültek?
– Őszintén?
Az igazat, csakis az igazat.
– Közgazdaságtanból reménykedem benne, hogy talán összejön a kettes, ennél nagyobb céljaim most nem lehettek, mert annyira lefoglalta a gondolataimat a szezonzáró, hogy nem tudtam rendesen tanulni rá. Délután marketingből írtam, az eleve jobban érdekel, a téma közelebb áll hozzám, úgyhogy ott talán a jobb jegyre is van esély.
A M1RA Esports csoportban egy hozzászóló leírta a lényeget: „pót-zh van, pót bajnoki cím nincs…”
– Igen, tetszett is a komment! Ráadásul igaz is, hiszen ezek a zh-k az aláírásért mentek, és ha most esetleg nem sikerültek, a 11. tanítási héten van még lehetőség teljesíteni. Most, hogy véget ért a szezon és a malajziai offline döntő csak december közepén következik, több időt fordítok a tanulásra.

A WTCR szezonzárójával egybekötött malajziai élő döntőben online bajnokként bizonyíthat december közepén
Sokan nem tudhatják, de előbb dolgoztál, és csak azután mentél egyetemre, szóval nyilvánvalóan nem veszed félvállról.
– Középiskola után három évig dolgoztam csomagfutárként és személyszállítóként, de aztán 22 évesen rájöttem arra, hogy nem akarom ezt csinálni egész életemben, úgyhogy nem ártana tanulni valamit. Most a műszaki menedzser szakot végzem a BME-n, és egyértelmű cél, hogy a végére is érjek.
De közben az autóversenyzői álmaidat sem adod fel?
– 2008-ban próbáltam ki először a szimulátorozást otthon, kizárólag szórakozás céljából.
Aztán két évvel később egy online közösség által szervezett szimulátorversenyen egy futamba kerültem a sztárvendégként meghívott Michelisz Norbival. Ez volt az a pillanat, ami felgyújtotta bennem a tüzet, és azóta csinálom igazán komolyan.
Úgy érzem, hogy az autóversenyzés az, amiben a legjobban ki tudok teljesedni, és örülök, hogy az e-sport ilyen lendületesen fejlődik, mert ez nekem is remek lehetőséget ad, hogy megmutassam magam.
Lényegében a kezdetektől ott vagy a nemzetközi túraautós e-sport mezőnyben. Mennyivel volt nehezebb az idei szezon a korábbiaknál?
– Nem akarok hazabeszélni, de szerintem most volt a legnehezebb nyerni. Egyre erősebb a konkurencia, ami jól látszott a szezon időmérőin is, hiszen sokszor egy-két tizeden belül volt a top tíz. A szepangi szezonzárón konkrétan 133 ezred választotta el a kilencedik leggyorsabb időt futó címvédőt a pole pozíciót megszerző csapattársamtól, Nagy Dávidtól.

Báldi Gergő, Csuti Zoltán, Nagy Dávid – mindhárom M1RA-versenyző ért el futamgyőzelmet a szezonban
2017-ben egyszer már majdnem bajnok lettél az akkor még WTCC Esports néven futó sorozatban. Mi volt a legnagyobb plusz, aminek köszönhetően idén felül tudtad múlni a két évvel ezelőtti második helyet?
– Már akkor is együtt készültem Nagy Dáviddal, de még más-más csapatban indultunk, így nem lehetett annyira szoros az együttműködés. Idén egyértelműen abban látom a siker kulcsát, ahogyan csapatként összedolgoztunk Dáviddal és Csuti Zolival. Hárman sokkal gyorsabban rájöttünk arra, hogy milyen problémákat és hogyan kellene megoldanunk, mintha egyedül kísérletezgettem volna.
A verseny alapjául szolgáló programból nem lehet kinyerni olyan mélységű telemetria-adatokat, amik alapján el tudtunk indulni a megfelelő irányba beállításokban, így szó szerint az érzéseinkre kellett hagyatkoznunk.
Rengeteget teszteltünk, kipróbáltunk extrém dolgokat is, amelyek a valóságban nem valószínű, hogy működtek volna, de szimulátoron ezeket is meg kellett néznünk, hogy megtaláljuk a megfelelő setupot, aminek köszönhetően a Nordschleifétől kezdve az eredményeink is látványosan javultak. Igazi csapatmunka volt.
Heti szinten mennyit foglalkoztatok a felkészüléssel?
– Voltak időszakok, amikor minden nap több órát gyakoroltunk, de hetente kettő-négy napot biztosan. Nem mindig egyszerre, de volt egy Messenger-csoportunk, ahol folyamatosan megosztottuk egymással a tapasztalatainkat. A legeredményesebb edzések mindig azok voltak, amikor mindhárman egy időben köröztünk a pályán, és azonnal ki tudtuk értékelni az eredményeket.
A szepangi szezonzárón betegen versenyeztél. Ez mennyire befolyásolta a teljesítményedet?
– Rendesen megfáztam, és ugye szombaton is versenyeztünk a Cupra-bajnokságban, ott nagyon éreztem, hogy nem tudok kellőképpen koncentrálni. Vasárnapra igyekeztem összeszedni magam, forró teán éltem, és akkor már egy fokkal jobb volt a helyzet. Így is elkövettem olyan hibákat, amik nagyon zavartak, például az első futamon többet segíthettem volna Dávidnak a győzelem megszerzésében. Szerencsére a bajnokság végeredményét nem befolyásolta a betegségem sem a saját szempontból, sem a csapatéból, hiszen Dávid is bekerült a legjobb nyolcba, így ketten utazhatunk a M1RA színeiben a meghívásos malajziai offline versenyre.
Ott már komoly pénzdíjért megy a harc, 25 ezer euró az összdíjazás. Ez mennyire fontos szempont?
– Néhány évvel ezelőtt, amikor kezdtek elterjedni a pénzdíjas versenyek, észrevettem magamon, hogy egy idő után csak azt néztem, mennyit kereshetek rajtuk.
Ez kiölte az igazi szenvedélyt belőlem, úgyhogy próbálom magam távol tartani a pénz gondolatától, mert akkor tudom a legjobbat nyújtani, ha egyszerűen azért versenyzek, mert szeretem csinálni.
December közepén a WTCR szezonzárójával párhuzamosan rendezik meg ezt az exkluzív döntőt. Mire számítasz?
– Jobban szeretem az ilyen élő szimulátoros versenyeket, mert igazságosabbak. Senki sincs előnyben, mert mondjuk jobb kormányt engedhet meg magának otthon, mindenki ugyanolyan körülmények között versenyez. Az a tapasztalatom, hogy nagyobb a szórás, nem annyira szoros a mezőny az offline versenyeken, de egyúttal nagy meglepetések is születhetnek, tehát az, hogy online bajnokként utazom ki, nem jelent semmit. A lehető legfelkészültebbek akarunk lenni, úgyhogy kis pihenés után folytatjuk a gyakorlásokat Dáviddal, amiben Zoli is tovább segít minket.
Maga az utazás mennyire hoz lázba? Nem minden nap jut el Malajziába az ember.
– Van egy kis deja vu érzésem, mert eddig csak egyszer repültem ilyen messzire, 2012-ben az Egyesült Államokban jártam egy szimulátorverseny kapcsán, és most megint ennek köszönhetem, hogy ilyen kalandban lesz részem. Ráadásul Michelisz Norbi a bajnoki címért küzd a WTCR-ben, a magyar autósport legnagyobb eredményét érheti el Szepangban, és ha minden jól megy, ennek élőben lehetek a szemtanúja. Ez azért bizsergető érzés.

Az egész szezonban Michelisz Norbert Hyundai i30 N TCR-jét vezette a WTCR Esportsban
Többen kérdezik, hogy van-e esély arra, hogy az e-sportról áttérj a hagyományos autóversenyzéshez. Szerepel ez a céljaid között?
– Szerencsére volt már lehetőségem a valóságban is versenyezni, 2015-ben és 2016-ban teljes szezont mentem a magyar országos bajnokságban, utóbbi évben a bajnoki címet is sikerült megszereznem egy Suzuki Swifttel. Utána egy év kimaradt, 2018-ban és idén pedig egy-egy beugró versenyem volt hegyi felfutón, illetve ralikrosszban.
A versenyzés mindkét fajtáját élvezem, mert igazából nem az számít, hogy autóban vagy szimulátorban ülök, hanem az, hogy ugyanabban a közegben gyorsabb legyek a riválisoknál.
De ugye a M1RA a hagyományos versenyzésben is érdekelt, csak át kellene ülnöd – fogalmazódhat meg sokakban a gondolat.
– Belelátok már annyira az autósport világába, hogy tudjam, a versenyzéshez nemcsak egy autó, egy pilóta és egy csapat kell, hanem komoly munka folyik a háttérben a szükséges anyagi feltételek megteremtéséhez. Ha minden összeállna, természetesen szívesen versenyeznék valódi pályákon is, de mindig ott kell bizonyítani, ahol lehetőséget ad erre az élet, nekem pedig ez jelenleg az e-sport. Emlékszem, 2015-ben Bári Dávid volt az egyik szervezője annak a többlépcsős tehetségkutatónak, amelyben Szabó Zsolti és Boldizs Bence mellett a legjobb háromban végeztem, és aminek köszönhetően először vezethettem valódi versenyautót. Azért sem gondolkodtam sokat, amikor idén megkerestek a M1RA e-sport projektje kapcsán, mert ismertem Dávidot, tudom, hogy milyen profi munka jellemzi a csapatát, és részese akartam lenni ennek. A M1RA bizalma olyan extra löketet adott, amit még sosem éreztem ezelőtt. Biztos vagyok benne, hogy a lehető legjobb helyen vagyok, ha továbbra is a legmagasabb szinten szeretnék versenyezni.
